Suriname 2014 2015 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Caranza - WaarBenJij.nu Suriname 2014 2015 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Caranza - WaarBenJij.nu

Suriname 2014 2015

Door: Caranza

11 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een hele mooie rechtstreekse vlucht met KLM in een kleine 9 uur naar Zanderij in Paramaribo gevlogen. Dit is onze tweede reis naar dit mooie land en door een upgrade naar comfort klasse lleek de vlucht sneller dan de vorige keer.

Omdat wij graag zelf koken verblijf ik graag in een woonhuis of resort. Dit keer hebben wij gekozen voor Biharie's resort.
Het is een stuk duurder dan gewoon een huis huren via marktplaats of via een kennis maar je krijgt een mooie woning op een bewaakt terrein met receptie, mooi zwembad, gym, bar, terras, AirPort service en op de hoek van het resort een Supermarkt. Bij aankomst waren wij de derde huurder van de in totaal 16 woningen. De eerste indruk was uitstekend en na een korte douche Hebben we op het terras genoten van een portie Bami en Nasi en natuurlijk ontbrak Parbo bier niet. De chauffeur had onderweg aangeboden in Leliedorp te stoppen om een portie eten mee te nemen. Geweldig aardig en super service. Opvallend genoeg hebben we geen last gehad van muggen. De eerste dag was dus geweldig verlopen en om 23.30 lagen we op bed en waren al snel in diepe slaap.

De volgende morgen 12 december 2014:
Echt lekker geslapen en om 8.00 wakker geworden. Ontzettende regen en deze is bijna non-stop doorgegaan tot een uur of drie in de middag. Omdat we ca. 2 km vanaf het de Indira Gandhi weg verblijven moesten we wachten om te gaan lopen. Normaliter nemen wij de PL lijnbus naar het centrum maar omdat het weer ontzettend begon te regenen we besloten toch maar een taxi te nemen. We liepen terug naar het resort en belde het nummer dat we de dag van aankomst ongevraagd van een taxi chauffeur bij het resort kregen.komt nu dus goed van pas. Na wat onderhandelen betaalde we 40 Srd voor de rit van Welgedacht B naar side-walk café 't Vat in het centrum van Paramaribo.
Het verkeer is hier en daar druk maar het ergste is het rijgedrag van de mensen. Vooral de lijnbusjes rijden soms heel ruw dwars door de chaos heen en het is echt een godswonder dat er zo weinig ongelukken gebeuren.
We zijn onderweg even gestopt bij een Digicell winkel om een paar lokale Sim kaarten te kopen. Deze zijn verkrijgbaar met belminuten en/of internet mb's. Je moet je wel legitimeren omdat de kaarten op naam worden verkocht, ook al zijn ze pre-pay.
In het centrum aangekomen zijn we ook nog even gestopt bij de 'drive-trough' cambio om geld te wisselen.
Bij aankomst bij 't Vat viel het op dat de prijzen flink omhoog geschoten zijn tov onze reis in december 2012.
Een glas Parbo bier kost nu 10 Srd. Een hele liter fles gekoeld in een emmer ijs kostte in 2012 nog 16 Srd.
(op het moment staat de Surinaamse dollar 'Srd' op 4.15)
We hebben natuurlijk wel wat gedronken maar zijn even door Hotel Torarica gelopen om de kerstversiering te bekijken en even naar de pier. Daarna terug richting het centrum langs de palmen tuin, het kabinet van de President, fort Zeelandia en het onafhankelijkheidsplein met de ontzettend grote en vooral mooie kerstboom. Ook de lichtversiering langs de route geeft een leuke sfeer. Aangekomen bij Waterkant zijn we tussen de lokale bezoekers en wat toeristen gaan zitten. Je hoort daar de leukste verhalen en je merkt dat iedereen heel relax is. Ik kocht een fles Parbo bier en een lekker botervis bij het eetkraampje. Met soul muziek op de achtergrond vliegt de tijd onopgemerkt voorbij. Ongeveer 21.00 uur zijn we vertrokken naar de bus stop en namen de PL lijn terug naar de kruising van Welgedacht B en de Hoofdweg. Net toen we terug liepen naar ons resort reed de taxi chauffeur langs en kregen we een lift wat ons 2 km lopen bespaarde. De mensen zijn echt vriendelijk hier.

Dag 3:
Na weer heel goed te hebben geslapen ben ik naar de supermarkt gelopen voor een paar Surinaamse broodjes, knoflook, ui, olie en sardines. We hebben heerlijk gegeten en zijn naar de hoofdweg gelopen om de bus te pakken. Onderweg hebben we wat foto's gemaakt van een dood gereden slang, een aap, bananen en mango bomen en wat vrije percelen die te koop staan. De woningen wisselen elkaar af in ruïnes tot en met supermooie villa's. Het verschil in rijkdom is hier heel goed te zien. Wat trouwens ook opvalt zijn de hoge aanschaf prijzen van auto's in Suriname. Voor een Toyota van bouwjaar 2001 vragen ze hier rustig nog 7500 euro.
's-Middags zijn we naar kwatta gegaan om familie te bezoeken. Erg leuk om iedereen na een tijdje weer te zien en met lekker eten en bier op de veranda wat bij te praten.
Rond acht uur zijn we met onze taxi vertrokken naar Paramaribo Noord en zijn we naar de Wilhelminastraat in Maretraitte gereden en het huis van de fam. Sardjoe bezocht. Ik had al gehoord dat er tijdens de kerstperiode de versieringen van het landgoed ongekend zouden zijn maar bij aankomst had ik dit nooit kunnen dromen. De woningen van de familie liggen op een aantal percelen naast elkaar in een elite woonwijk en elke boom, struik, wegdeel, tuin, vijver, hekwerk etc etc is versierd met kerstverlichting. Ook het huis, het hek, de ornamenten zijn zo mooi dat menig bezoeker de tijd neemt om foto,s te maken.
Na al dat moois zijn we door de wijk gereden en steeds kwamen we nog mooiere villa's tegen. Super !!!
Even later zijn we door gereden naar een populaire straat in de wijk Blauwgrond waar allemaal javaanse eethuisje naast elkaar liggen.
Om 22.00 zijn we Over de Wijdenbosch brug gereden naar Meerzorg. Het uitzicht is geweldig en we zijn naar de oude, sinds de komst van de brug, gesloten veerpont gereden waar we bij een, onder de Hindoestanen, bekende bar wat hebben gedronken. Rond 23.00 zijn we via de Zwarthovenbrugstraat terug gereden naar ons resort. Laat in de avond hangen hier de prostituees wachtend op klanten.

Maandag 15 december:
Even wat broodjes gehaald op de hoek en na een ontbijt de was weggebracht naar de wasserette van het resort. Een paar handdoeken, ondergoed en kleding kostte ons 70 Srd om te wassen. Redelijk prijzig vind ik. We zijn van plan om vandaag wat luchtige kleding te kopen omdat het sinds gisteren erg warm en zonnig is. Een grote paraplu, en wat T-shirts zijn essentieel voor een aangenaam verblijf en aangezien je continu transpireert en de wasserette prijzig is het misschien verstandiger om extra shirts te kopen. Via onze chauffeur hebben we voor vanmiddag Roti besteld en gaan we na het eten naar de shopping mails 'Maretraitte, en 'Hermitage'.
om 11. Zijn we met de lijnbus 'PL' (Paramaribo centrum - Leliedorp) naar het centrum gereden voor 1.60 Srd pp. In het centrum vind je veel kleding winkeltjes waar je goedkoop kleding kunt kopen. Je vindt er namaak merk kleding voor weinig geld en van wisselende kwaliteit. Langs de centrale markt zie je vuil liggen en veel dakloze mensen die je regelmatig aanspreken voor een paar Srd voor wat eten te kopen. Opdringerig zijn ze niet. Zodra je 'Nee' zegt lopen ze vrijwel altijd door. Waar je meer op moet letten zijn de vele rasta's die rondhangen en continu met hun ogen scannen naar toeristen die sieraden dragen. En geloof me, de kleinste oorringen worden opgemerkt en proberen ze met je te verhandelen. Wat ook de normaalste zaak hier is in Suriname is dat elke man lopend of in een auto je vrouw of dochter aanspreekt of even toetert, ook al loop de man ernaast.
Realiseer je dat dat in de genen zit van de locals.